EVVÂBİN NAMAZI
Akşam namazının sünnetinden sonra kılınan altı
rekâtlık gayr-i müekked namaz. Evvâb, faal vezninde ism-i fâildir, günâhları
terk ve hayırlı işler yapmak sûretiyle Allah'a dönen demektir. Çoğulu
Evvâbin'dir. Evvâbin namazı, Allah'a çok itaat edenlerin namazı demektir.
Ashab-ı kirâmdan Zeyd b. Erkâm, kuşluk vakti birtakım insanların namaz
kıldıklarını görmüş de; "Bu adamlar pek âlâ bilir ki, bu saatten başka zamanda
namaz kılmak, daha faziletlidir. Çünkü Resulullah (s.a.s.), "Evvâbin namazı,
sıcaktan deve yavrularının ayakları yandığı zaman kılınır" buyurmuştur" (Müslim,
Salât, 19).
Zeyd b. Erkâm, başka bir rivâyetinde şöyle
demiştir: "Resulullah (s.a.s.) Kûba'lıların yanına gitti. Vardığında, onlar
namaz kılıyordu. Allah elçisi, onlara, 'Evvâbin namazı, sıcaktan deve
yavrularının ayakları yandığı zamandır' buyurdu" (A. Davudoğlu, Sahih-i Müslim
Tercümesi ve Şerhi IV, 2132).
Bu hadislerde, namazın kaç rekât kılınacağı
belirtilmemiştir. İslâm âlimleri, sıcağın yükseldiği bu vaktin, kuşluk namazı
için en elverişli ve faziletli olduğunu söylemişlerdir. Çünkü kuşluk namazının
vakti, günün evveli olup, daha erken saatlerde de kılınabilmektedir.
Hz. Sevbân'dan nakledilen şu hadis de, evvâbin
namazının önemini belirtir: "Allah Rasûlü, günün yarısından sonra namaz kılmayı
severdi. Hz. Âişe, Ya Resulullah, sen bu saatte de mi namaz kılmayı seviyorsun?
dedi. Resulullah (s.a.s.): "Bu saatte gök kapıları açılır ve Hak Teâla
hazretleri, bu saatte kullarına rahmetle bakar. Bu namaz Âdem, Nuh, İbrahim ve
İsâ'nın devam ettikleri bir namazdır" buyurdular (el-Askalânî, Bulûgu'l Merâm,
Terc. A. Davudoğlu, II, 48). Evvâbin namazının dört rekât olduğuna dâir çeşitli
hadisler nakledilmiştir. Akşam namazından sonra ve altı rekât kılındığına dâir
hadisler de nakledilir ve bunların uygulamada daha yaygın olduğu bilinmektedir
(Tirmizî, Salat, 32 1) .
Akşam namazının sünnetinden sonra iki ilâ altı
rekat arasında kılınan nafile namaza da "evvâbin" denilmiştir. Hz. Peygamber,
akşam namazından sonra altı rekat nâfile namaz kılanın evvâbinden (günah
işleyip, arkasından hemen tövbe eden kimselerden) sayılacağını bildirmiş ve
arkasından da şu ayeti okumuştur: "Rabbiniz, içinizden geçenleri çok iyi bilir.
Eğer salih kimseler olursanız, şüphesiz Allah tövbe edenleri affedicidir"
(el-İsrâ, 17/25; bk. İbn Kesir, Tefsir, İstanbul 1985, V, 64, 65; Şürünbülâli,
Şerhu Nüri'l-İzah, İstanbul 1984. s.74)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder