İSTİHÂRE NAMAZI
Hayır dileme, yapmak istediği bir şeyin
kendisi hakkında hayırlı olup olmadığını anlamak için iki rekât namaz kılıp dua
ederek rüyasında manevî bir işaret almak amacıyla uykuya yatma.
Bir iş yapılmak istenildiğinde istihâre yapmak
menduptur. Hz. Peygamber, Ashab-ı kirama önemli işlerinde istihâreye
başvurmalarını telkin buyurdu. Câbir (r.a)'den şöyle dediği nakledilmiştir:
"Resulullah (s.a.s) bütün işlerinde, Kur'an'dan sure öğretir gibi istihâreyi de
öğreterek şöyle derdi: "Sizden biriniz bir ise niyetlendiği zaman farzın dışında
iki rekât namaz kılsın ve şöyle desin: "Allâhümme estehiruke bi ilmike ve
estakdiruke bi kudretike ve es'elüke min fadlike'l-azim. Fe inneke takdiru ve lâ
akdiru ve ta'lemu ve lâ a'lemu ve ente allâmu'l guyûb. Allâhümme inkünte ta'lemu
enne hâza'l-emre hayrun li fi dini ve meâşi ve âkıbeti emri tev âcili emri ve
âcilihi. Fekdurhu li ve yessirhu li summe bârik li fihi. Ve in künte ta'lemu
enne hâza'l-emre şerrun li fi dini ve maâşi ve âkıbeti emri ev âcili emri ve
âcilihi f'asrifhu anni va'srifni anhu ve'kdur li el-Hayra haysü kâne. Sümme
ardihi bihi" (Buharî, Teheccüt, 25, Deavât, 49, Tevhid, 10; Tirmizi, Vitr, 18;
İbn Mace, Akâme, 188; Ahmet b. Hanbel, III, 344).
İstihare duasının anlamı: "Allah'ım yapmayı
düşündüğüm su işin işlenmesinden yahut terkinden hangisinin hayırlı olduğunu
bana ilminle kolaylaştır. Kudretinle senden güç istiyorum. &nin büyük
fazlından ihsan buyurmanı dilerim. Şüphesiz senin her şeye gücün yeter; benim
gücüm yetmez. Sen bilirsin, ben bilemem. Sen herşeyi çok iyi bilensin, Allah'ım.
Eğer bu işi dinim, yaşayışım ve işimin sonucu veya dünya veya ahiretimin sonucu
bakımından benim için hayırlı olduğunu bilirsen o işi bana takdir et,
kolaylaştır ve onu bana mübarek kıl. Eğer bu işi; dinim, yaşayışım ve işimin
sonucu veya dünya veya ahiretimin sonucu bakımından benim için şer olarak
bilirsen, onu benden, beni de ondan uzak eyle. Nerede olursa olsun benim için
hayır olanı takdir et. Sonra da beni bu hayırla hoşnut buyur"
Sa'd b. Ebi Vakkas'tan, Resulullah (a.s)'in
şöyle buyurduğu rivayet edilir: "Âdem oğlunun Allah'tan hayır dilemesi
(istihâresi) saâdetindendir. Allah'ın hükmüne razı olması da saâdetindendir.
Allah'tan hayır istemeyi terketmesi ise onun bedbaht olmasındandır. Allah'ın
hükmüne razı olmaması da, Âdemoğlunun bedbahtlığındandır" (Ahmed b. Hanbel, I,
167; Tirmizi, Kader, 15).
İstihâreden önce veya sonra, gerekli
istişareler yapılır ve o iş hakkında karar verilir Kur'ân-ı Kerîm'de şöyle
buyurulur: "İş konusunda onlarla istişare yap. İstişareden sonra o isi yapmaya
tam olarak karar verince, artık Allah'a dayan ve güven" (Ali İmrân, 3/159).
İstihare hadisi İbn Mes'ud, Ebû Eyyûb el-Ensârî, Ebû Bekir, Ebû Saîd, el-Hudrî,
Sa'd b. Ebi Vakkas, Abdullah b. Abbas, Abdullah b. Ömer, Ebû Hureyre ve Enes b.
Mâlik gibi büyük sahabilerden nakledilmiş, bu rivayetleri senetleriyle birlikte,
Buhârî, şârihi Aynî, "Umdetu'l-Kâri" adlı şerhinde tek tek zikredilmiştir.
Rivayetler arasında bazı metin farklılıkları vardır.
Enes b. Mâlik'ten gelen rivayet istihâreyi
teşvik eder. Bu hadîs şöyledir: "İstihare yapan kimse hüsrâna uğramaz, istihare
eden pişman olmaz, iktisatlı davranan kimse de muhtaç duruma düşmez" (Tecrid-i
Sarih Tercümesi, Ankara 1985, IV, 135).
İstihâre namazında nelerin okunacağı hadisle
sabit değilse de, birinci rekâtta Fatiha'dan sonra Kâfirun, ikinci rekâtta ise,
İhlâs sûrelerinin okunması güzel görülmüştür. Nevevî bunu müstehab görür. İmam
Gazzalî de bu sûrelerin okunması gereğinden İhya'da söz etmiştir. İbn Ömer'in
şöyle dediği nakledilmiştir: "Resulullah (s.a.s)'i bir ay süreyle izledim, sabah
namazının sünnetinde, Kâfirun ve İhlas sûrelerini okurlardı. Gazzâlî'nin bu gibi
hadislerden mülhem olarak, istihâre namazında da benzer kıraati uyun gördüğü
söylenebilir.
İstihare namazından sonra, istihare duası
okunur ve istenilen şeye niyet edilerek, Kıbleye dönülmek suretiyle yatılır.
Böylece istihareye üç veya yedi geceye kadar devam edilebilir. Çünkü Hz.
Peygamberin bazı duaları üç defa tekrar ettiği, hatta Enes b. Malik'e istihâreyi
yediye kadar tekrar etmeyi telkin buyurduğu nakledilir (Tecrid-i Sarih
Tercümesi, IV, 142, 143).
İstihâre, iyiliği veya kötülüğü kestirilemeyen
bir iş hakkında sözkonusu olur. Hayırlı ve sevaplı olduğu kesin olarak bilinen
bir konuda istihâreye gerek kalmaz. İstihâre namazı, kerâhat vakitleri dışında
her zaman kılınabilir. Çünkü hadiste vakit belirtilmemiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder